המטרו של תל אביב היא מערכת רכבת תחתית בעלת שלושה קווים שתהווה מערכת משלימה לרכבת הקלה. היא נועדה להרחיב את רשת הקווים לפרברים המרוחקים יותר – כפר סבא ורעננה בצפון, פתח תקווה במזרח ורחובות בדרום, ולקצר משמעותית את זמני הנסיעה למוקדי תעסוקה בתל אביב.
הערכת העלות של המערכת כולה היא כ-150- מיליארד ש"ח.
רשת המטרו של תל אביב הינו פרויקט התשתיות הגדול ביותר שנבנה אי פעם בישראל ומורכב מ:
- 3 קווים (M1, M2, M3)
- 150 ק"מ של מסלול (139 ק"מ של מנהרות כפולות )
- 109 תחנות וכ 50 מתקני רכבת כגון מעבורים, טרמינוס, כיסי אחסון ועוד
- 7 מתח"מים
- 4 מרכזי תחזוקה ודיור
שלב א' של המטרו כולל 78.5 ק"מ עבור 3 קווי מטרו ושלב ב של המטרו כולל 71.5 ק"מ .
מנהלת הרשת METAV, המורכבת משיתוף פעולה בין קבוצת גדיש וחברת אג'יס העולמית מונה עשרות בעלי תפקידים מומחים מישראל ומכל העולם.
השלבים העיקריים של תכנית המטרו הם:
- תכנון קונספטואלי ואסטרטגי (Pre Development Phase)
- תכנון מלא לכל עבודות מקדימות ותכנון ראשוני עד תכנון מנחה (reference ) עבור מכרזי DB הן בעבודות ההנדסה האזרחית והן בעבודות המערכות הרכבתיות (Development)
- מסירה
- תפעול
כעת אנו נמצאים בשלב התכנון הראשוני עד תכנון מנחה (Development) .שלב זה כולל תכנון מנחה עבור מכרזי הנדסה אזרחית שיצאו במספר מקטעים (אינפרה 1) ותכנון מנחה עבור מכרז MEP , גמרים ומערכות רכבתיות כולל ציוד נייד . כמו כן בשלב התכנון תכנון מלא לכל העבודות המקדימות (עבודות מקדימות למתחמי הדיפו, הסטת תשתיות , מיגון אקוסטי ופירי שילוח למכונות ה TBM).
- שרות: מנהלת
- מזמין עבודה: נתבי תחבורה עירונייים
- היקף כספי: כ- 150 מילארד ₪
- סטטוס: Development Phase
- שנים: 2022-כיום
- עיר: מטרופולין תל אביב – (24 רשויות : רעננה, כפר סבא בצפון. רחובות וצומת בילו בדרום, פתח תקוה, יהוד במזרח, תל אביב, בת ים במערב)